1ste week🌼


 kijk ik een goed rond op mijn terrasje....nou ja zeg, hier ook al!😷

🍺😷🍺😷🍺😷🍺😷🍺😷🍺👋🍺😷🍺😷🍺😷🍺😷🍺

Terug van mijn late dienst, het is onverminderd druk, elke dag gaan er mensen dood en elke dag zijn er overnames van Bonaire of Curaçao.(Toevallig dat er nu misschien patiënten komen die Els uit Deventer heeft verzorgd, ze is gisteren aangekomen om voor 3 weken de Covidzorg op Curaçao te ondersteunen, ken haar via de missies in Gambia waaraan ze vanuit het Deventer ziekenhuis deelneemt).

Gisteren- ingedeeld bij de enige 2 niet Covid- heb ik een Chinees verzorgd, van de beademing af na een operatie én met een maagbloeding..en dat betekent ' kakka'  papiaments voor.....

Ik heb geregeld met de pot gelopen en ken weer een nieuw woord😏..dit was trouwens naast telephone de enige woorden die we samen begrepen. Gelukkig kwam er tussen de middag een familielid die kon tolken.

Daarnaast had ik de zorg voor een jonge vrouw die een voorliggende placenta had en ging bloeden en problemen kreeg met de stolling van het bloed... zij en haar vriend verloren hun dochtertje van 30 weken😪...wat was ik blij dat ze Nederlands spraken, want hoe moeilijk kan het zijn om te zeggen wat je wilt zeggen in een andere taal. Ze hebben me foto's laten zien van een prachtig meisje....

Ja, ondanks alle IC-ellende kan ik zeggen dat het steeds meer begint te wennen, maar ....na 3 dagen wordt je toch wel in het diepe gegooid; moet zeggen dat de meeste collega's je wel willen helpen,' maar nagenoeg iedereen is hartstikke druk...soms is het lastig om hulp te krijgen.

Een gezamelijke koffiepauze of eetmoment is er niet en soms eet ik mijn brood in de auto naar 'huis' op...huis is: een heerlijk rustig gelegen plekje, rustig muv veelvuldig honden-geblaf en - gehuil, maar prima. In mijn vrije uren lees ik en ik kijk oa een serie: Red Light (wat ik thuis nooit doe)...buiten zitten is wel een crime..wat een muggen🦟🦟🦟🦟de hele dag!!

Ik ben vandaag gevraagd door een collega of ik binnenkort met haar wil wandelen en ergens koffiedrinken; zij ,(Nederlandse) werkt 2 maand hier, lijkt me leuk!😊

De manager hier vertelde dat het eigen personeel niet veel meer extra belasting kan hebben; de dienstlijst krijgen ze nu nog rond maar hij ziet het somber in voor de komende tijd. Er zijn veel wisselingen in het personeel en het kleine vaste team is dagelijks 'the guide (gids) voor alle invallers . Ik heb echt respect voor hen, maar hoor dat ze moe zijn.....niet goed😣

Leuk is wel dat dat ik weer andere Engelse woorden leer; moet vaak in het Engels overdragen of een MDO doen...een intensivist zei al..you are funny😏 als ik iets ga aangeven met een omweg als ik het woord niet weet....

Tevreden over mijn late dienst; oa de zorg voor een overname van Bonaire, Covidbeademing zelf over kunnen zetten op een andere machine dan ik gewend ben😃 en dialyse nodig. Dialyselijn ingebracht met Jamaicaanse arts,(goeie tip misschien voor onze artsen: hij bepaalde mbv de echo de plek om te prikken en zoog eerst met een uiteinde van een spuit de huid 'op'..zodat er een zuigplek ontstond; daar prikte hij voor het het inbrengen vd dialyselijn.👏

Daarna,  ja ander (ei)-land , afnemen van vele kweken- weer wat geleerd..

Samenvattend: hard, heel hard werken, tnt geen spijt ( misschien aankomende week na 4 nachten😒...hoop hier wél te kunnen slapen ..) en na een week, al een  ervaring rijker!👊

Nu slapen, vanmiddag komt de schoonmaakster van degene waarvan ik de studio huur hier ook schoonmaken...wat ben ik toch een bofkont!!🤭

DRUMI DUSHI😴

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

prikkelbaar versus sunset🌼

naar Aruba🌼 voor 'zorg over de grens'

het zit erop- terug naar NL🌼