het zit erop- terug naar NL🌼

                     Afscheid van het team😊

                    * De laatste (nacht)dienst*

Terwijl ik dit schrijf besef ik dat er nog maar enkele uurtjes te gaan zijn en dan zit mijn Aruba-avontuur in het HoH er al weer op!  De spanning van de eerste dagen was snel verdwenen en ik heb me welkom gevoeld in dit team. Gisteravond bij start van de nachtdienst heb ik al afscheid genomen van collega's die ik niet meer zie. Ook de Nederlanders met wie ik gewerkt heb zijn al weg of gaan deze en aankomende week op allemaal verschillende dagen weg -op één na. Er werd me gevraagd of ik IC-ers in Nl wilde enthousiasmeren voor Aruba want ze zijn hier blij met ons....en ook of ik nog weer terug wil komen...😊...

De manier van werken is ongeveer gelijk aan Nederland en de allround kennis ook. De Amerikanen , die hier zijn, doen/deden soms slechts een onderdeel van de totale zorg, bijv. alleen de pompen, alleen de beademing...dus het vaste Arubaanse team (zo'n 10 personen) heeft veel energie gestoken in het bijspijkeren. Dit heeft wel zijn vruchten afgeworpen, want de Amerikanen kunnen dan ook de totale zorg doen, enkelen vonden dat niks en zijn daarom weg zijn gegaan. Het vaste team blijft maar mensen inwerken, waarbij ook een deel gedaan wordt door waarnemende verpleegkundigen die hier langer dan 1 maand hier zijn; maar desondanks vraagt het toch het meeste van het vaste team: respect voor hen!

We waren er wel net op het juiste moment, toen het helemaal vol liep met Covidpatiënten, maar de hectiek van de eerste 2,5 week is er inmiddels af, er worden momenteel ook geen Covidpatiënten van de andere eilanden meer aangeboden. Wel zijn er weer enkele Arubaanse patiënten- jonge mannen , midden 30- met Covid opgenomen, maar de IC/CC vult zich ook weer met andere catogorie patiënten. Zo heb ik een plasmaferese gezien; hierbij wordt het bloed gescheiden in plasma en cellen. Het plasma met de ziekmakende stoffen wordt via een soort dialyseapparaat afgevoerd. Tegelijkertijd krijgt de pat. plasmavervangende middelen, dus een plasmawisseling eligenlijk.  De ziekte wordt niet weggenomen, maar de pat. gaat zich wel beter voelen.

De mw, waar ik over schreef in het kerkbezoek, is ook overleden. Ze kwam van Curaçao en haar enige dochter verbleef al die dagen bij een goede vriendin hier op Aruba. Helaas moest ze gebeld worden omdat het erg slecht ging met haar moeder, de beademing stond op maximale voorwaarden en er ontstonden steeds meer problemen. Via een videocall liet ze haar kinderen nog lieve dingen zeggen tegen hun oma, allemaal zo verdrietig. Op een gegeven moment vroeg de dochter of ze muziek op mocht zetten, natuurlijk- en ik verliet de kamer. Kort daarna zag ik alle waardes achteruit gaan en ik ging weer naar binnen; de dochter had geswitched naar gospelmuziek op de telefoon, de favoriete muziek van de patiënt: " nu kan ze het leven loslaten".....

Er zijn hier veel patiënten doodgegaan, vaak zonder familie...dat blijf ik toch lastig vinden. Gisteravond  ook weer, waarvan de echtgenote vandaag van Curaçao zou komen vliegen, om eindelijk haar man te kunnen bezoeken...

Ik heb het gevoel dat we van waarde zijn geweest hier, de eerste weken echt keihard gewerkt, ook nog als de 'vroegere' 40-urige werkweek -en nauwelijks tijd om te eten. Dit heeft met nagenoeg Dry-April en weinig snoepen tot gevolg dat mijn broeken weer wat ruimer zitten😉

Als ik nog weer eens terug zou gaan, dan wel in een tijd dat er familie en vrienden over zouden kunnen komen! En ik zou ook een andere plek kiezen om te verblijven; het was prima maar te rustig, dus dan dichter bij de zee en de restaurantjes,  bijv. een plek waar ook meerdere collega's verblijven. Ik vond het dan ook erg gezellig dat ik vaak gezelschap heb gehad van Snuffel ( die Whiskey blijkt te heten) en dagelijks zijn stukje Hollandse kaas kwam halen.


 

Straks nog weer een PCR-test laten doen, niet ouder dan 24 uur bij vertrek.....wel weer spannend, want net zoals ik bij vertrek uit NL al schreef, er zou zo maar een virusje in mijn neus kunnen zitten.

Zaterdag mijn 🚙 nog wassen en schoonmaken en voltanken. Deze kan ik op het vliegveld overdragen..

...dat was het dan.......😅

Allemaal bedankt voor jullie reacties😘, het meeleven op afstand👍👍 tot gauw!.....weer een mooie ervaring erbij!, maar vind het ook heel fijn om zo weer thuis te zijn!🥰

En dan maar eens kijken wat er in het SKB weer te doen is 😷

In mijn koffer zal ik de lege plekken opvullen met zon... 🌞🌞🌞 

Asta la vista.. Masha danki🌼






Reacties

  1. Hoi Carla, wel verdrietig dat je op het laatst nog overlijdens zonder familie mee moest maken. Je hoopt zo dat er iemand bij is die van ze houdt.
    Maar wel fijn dat er minder covid patiënten zijn.

    Neem maar wat zon voor ons mee, en vraag Willem ern vestje voor je mee te nemen want echt voorjaar is het hier nog niet.

    Super dat je daar geweest bent, groet hilma

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

prikkelbaar versus sunset🌼

naar Aruba🌼 voor 'zorg over de grens'